Várkert bazár, Budapest

Várkert bazár, Budapest

Tervező:
Helye:
1013 Budapest, Ybl Miklós tér 4.
Munkatársak:
Generáltervező: KÖZTI Zrt.
Felelős Építész tervező: Potzner Ferenc
Építész: Pottyondy Péter
Építész munkatársak: Pottyondy Bence, Potzner Ádám, Radványi Katalin, Szabó Orsolya, Weimper Viktória
Belsőépítészet: Dévényi Tamás (Budapesti Műhely)
Tartószerkezetek: Gurubi Imre, Váczi Péter (KÖZTI Zrt.)
Épületgépészet: Oltvai András
Épületvillamosság: Máramarosi András, Ritzl András (KÖZTI Zrt.)
Környezetvádelem: Weiner László (Top Pedion)
Mélyépítés Gaudi Emőke (Főmterv)
Közmű- Víz, Csatorna: Szalay Ákos (Főmterv)
Közmű- Fűtés, Hűtés: Mihályi Géza (Főmterv)
Közlekedés: Wettstein Anikó (Főmterv)
Akusztika, Zajvédelem: Arató Éva (Arató Akusztika Kft.)
Környezettervezés: Steffler István (Garten Studió)
Akadálymentesítés: Babits Bernadett (Bauonline Kft.)
Tűzvédelem: Dr. Bánky Tamás (Bánky és Bánky Bt.)
Oltóberendezések: Hajdú András (Ventor Bt.)
Látványtervek: ZOA
Tervezőiroda:
Tervezés éve:
2010

 

A budai Várnegyed 25 évre szóló fejlesztési tervének elkészítését a KÖZTI végzi. A fejlesztés elképzelt irányát jól mutatja a választott mottó: „élő-vár”. A koncepció szerint változtatnának a palota és a polgárváros egymástól, és a városszövettől való elszigeteltségén, több helyen is újranyílna a várnegyed és az azt körülvevő városi beépítés közti kapcsolat. E nyitás révén orvosolható lenne az a fajta rossz használat, mely méltatlan a várnegyed unikális helyzetéhez.
Furcsa mód alul- és túlhasználtság egyszerre van jelen.  A polgári városrészen ma nem nagyon fordul meg turista, a forgalom főleg a Mátyás templomhoz, a Szentháromság térre koncentrálódik. A vár tereit nagyon megterhelik az itt parkoló autók, az út mellett álló turistabuszok. Ezt a jelen levő funkciók fúziójával oldani lehetne, de természetes hogy a közlekedés-fejlesztés is kiemelt helyet kell, hogy kapjon: gyalogos elsőbbség, vár alatti parkolás, feljáró lépcsők, „támadáspontok” számának növelése.
A palota is vegyes funkciójú használatot kapna a koncepció szerint. Tervbe van véve a palota részlegesen bemutathatóvá tétele, több terem világháború előtti állapotában rekonstruálható, így bemutathatóvá válna hajdani működésének egy szelete.
A jelenleginél sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a vár szó szerinti körbejárhatóságának megteremtésére. Ez jelenti mind a várfalat, mind a várat körülvevő „zöld szoknya” rendezését, tanösvény létrehozását.

A fejlesztés első ütemeként a Várkert bazár kerül átalakításra. A műemlék épület új funkciókat kapva kerül hasznosításra.
A fő közlekedési útvonalat indító északi pavilon mellett az eddig funkció nélküli fülkepavilon is bekapcsolódik a vérkeringésbe: mögötte egy szeparálható multifunkcionális tér kerül kialakításra. Így a két pavilon nem csak városképileg, hanem funkcionálisan is harmonikus egységet alkot majd.
A kívülről megközelíthető bazársor eredeti funkcióval fog működni, látványműhelyekkel, kávéházzal kiegészülve.
A bazártól délre eső bérházban étterem és egy, a hazai múzeumi gyűjteményeknek „vetésforgóban” bemutatkozási helyet nyújtó kiállítótér kerül kialakításra.
A testőrpalota alkotóművészeknek ad otthont műhelyekkel, kiállítóterekkel, a felette levő Öntőház udvarban szabadtéri vendéglátóhelyek kapnak helyet. Itt az Ybl által megálmodott geometrikus kert lesz rekonstruálva, pergolákkal, ülőfelületekkel kiegészülve.
A városi szövetbe, gyalogos forgalomba kapcsolásához elengedhetetlen a Várbazár Dunához való kapcsolatának rendezése. Ennek tervezése a Várbazárral párhuzamosan folyik, így remélhetőleg kiszabadul a mostani zárvány helyzetből, és egy élő kapcsolat tud kialakulni.
Fontos lenne a hajóforgalom újraélesztése a két Duna part között, s a rakpart élettel való megtöltése, így az Ybl tervezte pavilonsor sem végpont lenne, hanem a várba való feljutás pezsgő állomása.

A képgaléria a Várbazár jelenlegi állapotát mutatja, az építési engedély utáni látványterveket a ZOA Architects tette közzé.