Keleti pályaudvar, Budapest
Freskók közül nyolcat: Lotz Károly
Csarnok: Feketeházy János és Than Mór
A MÁV első vonalának végállomása a mai Józsefvárosi pályaudvar már kezdetben alkalmatlannak bizonyult a forgalom lebonyolítására, ezért tekintettel a várható fejlődésre a MÁV egy központi pályaudvar építését vette tervbe. Több alternatíva, közöttük a Rákóczi út-Nagykörút-Népszínház u. által határolt terület elvetése után a mai Baross teret jelölték ki erre a célra. Az 1891-ig Középponti pályaudvarnak nevezett pályaudvar épületét Rochlitz Gyula tervezte és 1884-ben nyílt meg. Keresztperonos alaprajzú, kétoldali felvételiépületes fejpályaudvar. A maga idejében KözépEurópa egyik legkorszerűbb fejpályaudvarának tartották. - Vonatfogadó és -indítóvágányainak számama 13, ebből négy a csarnokban található. Fennállása óta vágányhálózatát is, ép.-ét is többször átalakították, az ép. műemléki helyreállítása óta az eredetiállapotával nagyjából azonos homlokzatán ]. Watt ésG. Stephenson szobra áll. Az ép. megjelenését nemérintette, hogy homlokzatánál csatlakozást létesítettek a metró M2 vonalának állomásával. - A ~hozközvetlenül csatlakozó vasútvonalak: Bp.-Hatvan-Miskolc, Bp.-Üjszász-Szolnok, Bp.-Szabadka,Bp.-Hegyeshalom-Bécs. Valamennyi ide befutó vonal villamos üzemű. - A nemzetközi forgalomban a~ az összes szomszéd országokba irányuló, illetveezeken az országokon áthaladó vonatokkal veszrészt. A Liszt Ferenc (Franz.Liszt EuroCity, Bp-Bécs-Frankfurt-Köln-Dortmund), a Bartók Béla EuroCity (Budapest-München) és a Báthory Inter- express (Budapest-Varsó) vonat végállomása. A személyautószállító vonatok végpontja.
(Forrás: Budapest Lexikon)