M4 Fővám tér állomás terv, Budapest

M4 Fővám tér állomás terv, Budapest

Tervező:
Munkatársak:
Korompay Atilla, Várhidi Bence, Soltész Noémi, Jánosi András, Molnár Diána, Molnár Adrienn
Projektépítész: Balogh Zsuzsa
Építésziroda:
Helye:
1093 Budapest, Fővám tér 8.
Tervezés éve:
2005
Fényképek:

 

A Fővám tér állomás a Szent Gellért téri állomás ikertestvére, réselt dobozszerkezettel és bányászott alagútszakaszokkal készül. A Duna közelsége és az építési hely kötöttségei összetett állomási terek kialakítását eredményezte. A szerkezet komplexitását növeli, hogy az adott helyen meg kell oldani a 2-es villamos aluljárójának és a gyalogos-aluljárónak a kialakítását is. A metróvonal átadását követően a Fővám tér várhatóan a Belváros egyik új kapujává válik.
A dobozt többszintű vasbeton gerendarács rendszer támasztja ki és merevíti, ez a szerkezet hálózatot alakítva csontszövetként veszi fel a nagy, időben növekvő földnyomást. A doboz építészetét ez a látszóbeton gerenda hálózat határozza meg. Az alagutas állomásrészek képzőművész által tervezett printelt kerámia-burkolta távoli rokona lesz a közeli Gellért szálló szecessziós Zsolnay kerámiáinak. Az építéstechnológiának és az ezt kihasználó építészeti koncepciónak köszönhetően nagy belső terek jöttek létre az állomásokon. A terek léptékéről sokat elárul, hogy az állomások keresztmetszetei összevethetőek a pesti eklektikus városszövet utcakeresztmetszeteinek méretével, így az állomások terei felfoghatóak a fenti utcák és terek inverz folytatásaként.
A természetes fény használata nagyon fontos szempont a vonal összes állomásán. A világítás koncepció az építészeti koncepció szerves részeként minél inkább alátámasztani igyekszik a szerkezeti őszinteséget. A Fővám téren az állomás fölött nagy forgalommentes tér alakul ki. Ez lehetőséget ad felülvilágítók beépítésére, melyek beengedik a napfényt a peronszintig

Forrás: www.atelierarchitects.hu