Boldog Meszlényi Zoltán templom, Budapest
Budapest új katolikus plébániatemploma úgy illeszkedik környezetébe, hogy azt nyújtja neki, ami ott hiányzik: a találkozások tereit. Istennel és emberrel. Az Etele út szintjétől mintegy dombra kiemelt templom és a közösségi helyiségek előtt egy agora-szerű tér keletkezett. Déli tájolásával, telepített, futtatott és dézsás növényeivel, kültéri padjaival egy merőben új minőséget hoztak létre ebben a városi szövetben, ahol csak utak vannak, de terek egyáltalán nincsenek. Az urnatemető alépítményén álló templom hagyományos háromhajós, bazilikális szerkesztésű, alaprajza a hossztengelyes és a központos ötvözete, minek következtében a liturgia megkövetelte linearitás tiszteletben tartása mellett sikerült a templombelsőt családiassá is hangolni.
A lágymányosi lakótelep közelsége egyébként is érdekes kihívást jelentett a tervezés során. Úgy gondoltuk, hogy a zord és magas paneltömbök világát nem ellentételezni, hanem kiegészíteni kell. A rusztikus anyagok általában barátságosak ugyan, de itt idegenül hatnának. A beton viszont remek építőanyag, és mi a benne rejlő művészi lehetőség kihasználásával kerestük a genius locit. Így vált következetesen visszatérő elemmé a látszóbeton felület. A bejárati előtetők gerendavégeinek négy evangélistát ábrázoló domborműves zsalumatricáját Tóth Dávid szobrászművész készítette. A templom látványbeton mennyezetét hossztoldás nélküli zsaluzati héjba öntötték. Ehhez, azonos betonreceptúrával próbaöntéseket végeztek. Kivitelezése komoly felkészültséget és technológiai fegyelmet követelt. A tetősíkok összemetsződéseinek kényszeresen precíz zsaluzása rendkívül szép zsalulenyomati képet eredményezett. A Fehérvári úton álló harangláb jelezte azt a háztömbben megbúvó kis kápolnát, melyet a Lágymányosi Szent Adalbert római katolikus Egyházközség eddig használt és amely motívumként az új kompozícióban áttört harangházzal is megjelent a látszóbeton posztamensen.
A templombelső fő motívuma a szentély oltárfala. "Halálodat hirdetjük Urunk és hittel valljuk feltámadásodat, amíg el nem jössz!" - szól a hitvallás. A Golgota-hegyet, a keresztre felfeszített Krisztust, a halál ürességét és a feltámadás mindent beborító fényét képes szuggesztív, de közérthető módon megjeleníteni. Mivel lényegéhez tartozik lepelszerű vékonysága, a szerkezete függesztett, nem letámasztott, így nincs kihajlása. A látványbeton fal több darabból, üzemi előregyártással készült, melyet a helyszínen hegesztéssel rögzítettek a tartószerkezetben (boglyaív) előre elhelyezett acél elemekhez, illetve egymáshoz. A felület struktúrájának a durvasága művészi kontrasztja a korpusz-szobor pontos, élethű és érzékeny fafaragásának. Az áttört felületen átjutó transzcendens hatású fényt természetes módon, ablakon keresztül, illetve mesterségesen, rejtett módon biztosítjuk. A templomtér üvegművészeti tárgyait Borbás Dorka üvegművész készítette. Négy Árpádházi szent ábrázolásán kívül helyet kaptak a kommunista üldöztetés magyar mártírjai is. A szentélyekben Tölg-Molnár Zoltán és Gábor István festőművészek mozaikképei láthatók.
Budapest Etele úti új templomát 2014. október 31-én szentelte fel Dr. Erdő Péter bíboros, birtokba vételével az egyházkerület közel nyolcvanéves álma valósult meg.
A kerületi hívek által eddig templomként használt, üzlethelyiségből kialakított kápolna kb. 160 fős befogadóképessége helyett egy 430-550 fős befogadóképességű templomtér készült altemplommal és közösségi helyiségekkel.
Forrás: Jahoda Róbert építész